Historie

Historien om Svend Wind Automobiler

1963

Svend og Ruth Wind køber det eksisterende værksted og tankstation af Anton Karstensen. Svend får sit næringsbrev af Tønder Politi d. 19. januar 1963, og grundlægger hermed Svend Wind Automobiler. Mens Svend tager sig af værkstedet, passer Ruth tankstationen og tager sig af parrets tre børn, samt de lærlinge som er på kost hos Svend og Ruth.

1964

På en sommerdag i 1964 kommer en SAAB med ansatte fra fabrikken i Trollhättan til Tønder for at spørge de eksisterende bilforhandlere i byen, om nogen kunne have have interesse i at optage forhandling af SAAB. I Tønder ser de på bilen med skepsis over det specielle design, og alle takker nej. Svenskerne vender næsen hjemad, men kører den gale vej og ender i Højer. Da de ser Svend gå ude i pladsen foran sit værksted, holder de ind og spørger Svend, om han har interesse i at sælge deres mærke. Svend siger ja, og dette bliver starten på en livslang passion for SAAB på det lille værksted. På trods af den yderlige beliggenhed, bliver Svend flere år udnævnt som en af de bedst sælgende forhandlere i Danmark.

1990

Da Svend er klar til at slippe tøjlerne og gå på pension, vender hans ældste søn, Hans Jørgen, hjem til Højer med sin familie for at overtage sin fars livsværk. Hans Jørgen driver sammen med sin hustru Ellinor værkstedet med samme store passion for SAAB, som sin far har gjort det siden 1964. Hans Jørgen og Ellinor tager gennem årene forskellige andre bilmærker ind som supplement til SAAB, heriblandt Subaru, Yugo, Nissan og SEAT, dog er SAAB det eneste konstante mærke i huset fra 1964 og frem. Efter sin pension fortsætter Svend som chauffør for værkstedet, og holder på den måde fortsat kontakten til sine kunder, da han henter og bringer deres biler til reparation og eftersyn.

1998

I juli 1998 starter Per Vodder i lære som automekaniker. Gennem sin læretid er han i kyndig oplæring af de dygtige mekanikere på værkstedet, og han kan lide at arbejde med biler, også de udfordrende opgaver. Hans Jørgen fornemmer, at Per er en type, der gerne vil mere end lave det samme hver dag fra kl. 8-16. For at holde på Per efter endt læretid i 2002, tilbyder Hans Jørgen, at Per kan blive medejer i virksomheden. Per tager hjem og vender tilbuddet med Tanja, som han bor sammen med. De to bruger ikke meget tid på at overveje tanken, og melder tilbage at de er klar. Hermed er næste generationsskifte igangsat. De to par driver sammen værkstedet frem til 2008, hvor Per og Tanja overtager virksomheden, og Hans Jørgen og Ellinor forbliver ansat et års tid herefter. Svend er i mellemtiden trappet ned som chauffør, men har fortsat sin gang på værkstedet frem til sin død i 2019. Han blev 93 år.

Nogle spørgsmål?

Har du spørgsmål, som du ikke får besvaret her på hjemmesiden, er du velkommen til at kontakte os. Besøg også gerne vores Facebookside for et indblik i vores dagligdag her på værkstedet.